Når baby bliver syg på ferien

Jeg tror altid, man bliver forskrækket, når ens barn bliver syg for første gang. Men for os skete det meget langt hjemmefra – på et helt andet kontinent – og i øvrigt klokken 2 om natten, så der tangerede jeg altså rædselsslagen. Vi havde været i USA i en uges tid, og Gerda havde klaret det som en lille champ; den otte timer lange flyvetur, jetlag og det hele. Men så begyndte hun at blive mere og mere pivet, og i et par dage var jeg helt i tvivl om, det var alt det rejseri, hun reagerede på.
Men så kom den, feberen, for fulde hammer. Jeg vågnede ved, at hun lå og pev, og da jeg tog hende op, var hun brandvarm. Termometeret viste over 40 grader, og så ringede alle alarmklokker hos lillemor. Jeg ringede til lægen (og græd vistnok lidt i røret). Sheiken ringede til forsikringen (og var heldigvis lidt mere rolig). Og så kørte vi på hospitalet.

Jeg ved ikke, om jeg havde forventet sådan et amerikansk hospital ligesom i serierne, hvor de løber rundt i grønt tøj med sønderskudte mennesker på rullesenge, men det lignede (skuffende meget) et dansk hospital. Bortset fra, at man skulle betale for behandlingen og i øvrigt frasige sig 45 ting skriftligt på forhånd, så man ikke kunne komme tilbage og sagsøge dem.
Gerda blev undersøgt af en flink læge, fik taget røntgenbilleder af sine lunger og tog det hele med ophøjet ro. Og der var en sky, kunne man se på billederne, i hendes fine små lunger.

Heldigvis viste det sig at være en virus, der kunne bekæmpes med feberdæmpende medicin (med kirsebærsmag, for det var jo i USA) og en masse søvn. De næste par dage var hårde at komme igennem, for Gerdas temperatur svingede op og ned, og hun nægtede at spise selv den mindste smoothie. En morgen vågnede hun og var dødsulten og i strålende humør, og så blev det straks en bedre ferie. Jeg er SÅ glad for, at vi havde taget vores forholdsregler, før vi tog af sted. Derfor vil jeg gerne give de her råd videre til alle jer gode folk, der rejser med baby:

1. Hav styr på din rejseforsikring
Vores (som er hos Tryg) var guld værd. Udover at de klarede betalingen til hospitalet, sad de også klar med en dansk læge, der kiggede på Gerdas røngtenfotos og journal og gav os en second opinion på den amerikanske læges diagnose. De ringede desuden et par gange de følgende dage for at høre, om Gerda fik det bedre, og om der var noget, vi havde brug for.
Vær forberedt på, at du måske selv skal lægge ud for lægehjælpen og først bliver refunderet flere uger senere. Gem alle relevante papirer og aftal med forsinkringen, om I også skal have dækket andre ting som følge af babys sygdom; Fx. hotelaflysninger, forplejning osv.
Og ja, det er stadig en god idé at have akutnummeret til rejseforsikringen i pungen, for det er jo ikke alle steder, man har signal eller internet på mobilen (fx i bjergene i West Virginia, hvor vi var et par dage).

Hospitalet taggede barnet, før det kravlede væk

2. Husk det blå på rejser i Europa
Som du nok ved, dækker det gule sundhedskort ikke længere som sygeforsikring uden for Danmark, Færøerne og Grønland. Man skal huske at bestille det blå EU-sygesikringskort, der giver de samme rettigheder til behandling som borgerne i det land, du rejser i – også til din baby. Der er stor forskel på de rettigheder fra land til land, så derfor er det ret vigtigt at tegne en rejseforsikring, da det ellers kan gå hen at blive ret dyrt. For eksempel får du ikke længere betalt din hjemrejse ved sygdom.

3. Ring gerne til din egen læge
Det gjorde jeg i hvert fald, da feberen var på sit højeste, selvom det var uden for telefontid hjemme i Danmark. Og det var bare rart at tale med en læge, der kendte os og vores barn. Hun sagde i øvrigt, at det var meget sandsynligt, at Gerda var blevet syg efter den heftige bakteriebrus, man sidder i et fly kombineret med kold aircondition, som jo er alle steder i USA.

Meget udramatisk hospital helt uden George Clooney

4. Husk børnepanodil og termometer
Vi havde selv kun pakket panodilerne, fordi jeg lige havde postet en pakkeliste her på bloggen, hvor nogen havde kommenteret, at de altid sørgede for at have smertestillende med i kufferten. Numse-termometeret måtte Sheiken ud at finde i Virginia Beach. Det var ikke den sværeste opgave, men det havde det været, hvis hun var blevet syg én af de dage, vi var i hillbilly-bjergene med 40 miles til nærmeste apotek.

5. Vand, vand, vand
Gerda ville som sagt ikke spise så meget, mens hun var syg, men det var vigtigt, at hun drak en masse vand. Heldigvis havde jeg hjemmefra købt hende en vanddunk med sugerør, som hun selv kunne sidde med uden at spilde ud over det hele. Og med den var det meget let at aflæse, hvor meget væske vi fik i hende. Bedste 25 kroner givet ud, ever.

Fløjtespiller in spe

6. Vær forberedt på ændringer i ferieplanerne
Da Gerda blev syg, blev vi et par dage længere hos min faster i Virginia Beach, for at baby kunne få det bedre. Og resten af roadtrippen blev ligeledes i et helt andet tempo, end vi havde forestillet os. Jeg troede, vi skulle hoppe fra by til by med kun en enkelt overnatning hvert sted, men i stedet blev vi to nætter alle stop og kørte en meget kortere rute til Chicago. Jeg er derfor super glad for, at vi ikke havde booket overnatninger til hele turen, men kun de sidste to nætter. Fremover vil vi altid sørge for, at vores rejser er fleksible, hvis vi skal bo flere steder undervejs – og at jeg ikke har forberedt tusinde ting, vi skal se og gøre – for man ved bare aldrig, hvad der sker, når man har blebarnet med som passager.

7. Mærk efter
Du kender dit barn bedst. Selvom den udenlandske læge siger, at I er klar til at rejse videre eller hjem, er det jer som forældre, der bedst kan mærke, om baby er frisk nok til det eller om I skal tage en ekstra dag på hotellet. Og hvis du synes, dit barn får det værre, er mere dvask og ikke drikker nok, så følg din mavefornemmelse og tag til lægen igen. Better safe…

Frisk og sulten igen – nu med strithår